Pegasussymbool

Op onze truien, brieven en andere Bernulphus gerelateerde zaken heeft u hem ongetwijfeld al wel eens gezien, het pegasus symbool. Dit symbool is nauw verbonden met onze vereniging, maar velen kennen het ook van de Britse 1st Airborne Division. De Britse 1st Airborne Division die tijdens Operatie Market Garden in Arnhem en omgeving gedropt werd had het gevleugelde paard Pegasus als logo. De soldaten van de 1e  Britse Luchtlandings Divisie waren herkenbaar aan het logo van de lichtblauwe Pegasus op een kastanjerode maroon achtergrond op hun uniform.

De toestemming om het Pegasussymbool als logo voor Scouting Sint Bernulphus te mogen hanteren kreeg men na de Tweede Wereldoorlog hoogstpersoonlijk van Major General R(obert) E. Urquhart. Generaal Urquhart was, zoals voor velen bekend, de bevelhebber van de Britse parachutisten.

In de archieven van onze vereniging hebben we een brief gevonden van 16 april 1946 en werd door of namens Generaal Urquhart geschreven vanuit het War Office, destijds gevestigd in Londen, Parliament Street, Whitehall:

Onderstaand de Engelse tekst van deze brief.

Dear Secretary,

Thank you for your letter of 9th April 1946.

On behalf of the 1st British Airborne Division I have great pleasure in granting you permission to wear the divisional sign on the flag which is carried by the Boy Scouts of Oosterbeek.

This privilege is granted on the assumption that the wearing of this badge will not be abused, and that due respect is paid to its origin.

Yours Sincerely,

Later dat jaar werden, op aangeven van Generaal Urquhart vanuit Engeland, nog eens ’50 pairs of Pegasus signs with his compliments’ toegestuurd.

'I trust that you will find the signs in every way satisfactory and would like to add my very best wishes for the success of your group.'

Als vereniging hebben we dit symbool omarmd en is het onderdeel geworden van ons DNA. Sinds jaar en dag hadden wij een blouse als uniform met daarbij een blauwe das met het Pegasus logo. Enkele jaren geleden zijn wij overgestapt op truien. Omdat we wel graag oog willen houden voor de historie en we ook graag naar buiten willen uitdragen dat we trots zijn op deze historie willen we het gebruik van de das blijven aanmoedigen. Vandaar dat wij aan onze leden vragen om deze das als onderdeel van ons tenue naast de trui aan te schaffen. Bijkomend voordeel is dat we met gelegenheden waar we geen trui dragen we toch herkenbaar zijn als leden van Scouting St. Bernulphus.

Aanschaffen Trui & Das

Alle speltakken van onze vereniging dragen een trui met op de borst de tekst: "Scouts Oosterbeek" en op de rug de Pegasus met daaronder de naam van onze vereniging. Elke speltak heeft een andere kleur trui en deze zijn te koop bij de vereniging voor €30,-

Welpen & Kabouters: Groen

Gidsen & Verkenners: Donkerblauw

RSA: Grijs

De das is een onderdeel van ons uniform en bestaat uit de volgende onderdelen en is net als de trui te koop bij de vereniging:

Koningsblauwe das €7,50

Pegasus Wapen €7,50

Dasring met Pegasus of zwarte gevlochten dasring €7,50

Pakketkorting: Bij aanschaf van een das, wapen en dasring €20,-

Ruilmedium Trui & Das

Mocht je een oude trui hebben of zoeken dan is het mogelijk een oproep te plaatsen via onderstaand discord-kanaal. Op deze manier is het mogelijk met andere leden in contact te komen die eventueel een trui willen ruilen/kopen/verkopen.